Gør motion til en naturlig del af hverdagen

0

De fleste er helt med på, at det er en nødvendigt at dyrke motion for at have en sund krop. Der er dog også mange, som tror, at motion behøver at ske i en bestemt form for at gøre noget godt, og det er i høj grad noget, som er misforstået. Motion er nemlig langt mere noget, man kan gøre præcis på den måde, man har lyst til.

Det gælder for så vidt alt fra gåture til fodbold og lidt ekstra aktivitet i soveværelset, og man kan tælle alt med, hvis man gerne bare vil sørge for at holde sig nogenlunde sund og rask, selvom hverdagen måske er travl til tider. Så selvom det måske er fristende at se bold foran fjernsynet, kan det være, man kan gøre netop sådan en aktivitet til noget, ja, aktivt.

Det kunne være, at man tager en tur på kondicyklen eller laver lidt øvelser på madrassen, imens man ser eftermiddagskampen. Det behøver ikke være så kompliceret at dyrke motion, og det handler primært bare om, hvor man lægger sit fokus.

Gå lidt ekstra

Det lyder ret banalt, men nogle ekstra gåture kan altså gøre en kæmpe forskel, hvis man bare gerne vil skrue en smule op for motionsniveauet. Måske kan man gå fremfor at køre, når man mangler mælk, og supermarkedet ikke ligger længere væk end gåafstand. Måske kan man bare gå en tur, imens man tjekker nogle ting på mobilen, man alligevel bare ville have gjort hjemme i sofaen.

Det er eksempler på, at det slet ikke behøver at være så svært, og de fleste kan faktisk godt lide en gåtur, når de først kommer i gang. Det er også en god måde at få set nogle områder lidt bedre, end når man bare kører forbi dem i bilen eller bussen og ikke rigtig skænker dem en tanke.

Når du ser fodbold i TV

Som nævnt ovenfor kan man sagtens dyrke motion, når man ser TV. Hvorfor ikke udnytte, at man netop har tiden foran skærmen, og man ikke har travlt med en masse andre ting. Det er ret simpelt og nemt at hive en yogamåtte frem og lave noget udstrækning eller nogle øvelser for mave og ryg, imens man ser favoritserien foran skærmen.

Det kan selvfølgelig også være, hvis du arbejder foran en computerskærm, at du har brug for at bevæge dig lidt. Nogle går hele vejen og står på en stepmaskine, imens de arbejder, men hvis det ikke fungerer for dig, kan du også bare sørge for at tage dine små breaks, hvor du strækker kroppen ud. Derudover er det godt at skifte kropsholdning sommetider, så du ikke laver skader på ryggen.

Det er noget, som i særdeleshed er vigtigt for folk, som laver kontorarbejde, fordi man meget nemt kan komme til at fastlåse kroppen i bestemte positioner og stillinger. Derfor er det vigtigt at variere, og det kan eksempelvis også klares ved skiftevis at sidde og stå op. På den måde skaber man en naturlig ændring.

Del artiklen