Uanset om man går under de såkaldte A- og B-menneskekategorier, så har man nok prøvet, at man nærmest per automatik slår ud efter snooze-knappen, når vækkeuret ringer om morgenen. Det kan være et tegn på, at man har fået for lidt søvn. For lidt søvn er ikke godt for noget. Det hæmmer både koncentrationen, hukommelsen, immunforsvaret og opmærksomheden. Selvom det lyder af meget, bør man faktisk sove omkring en tredjedel af sit liv.

Tips og tricks

Alle mennesker er forskellige, og det gælder også, når det kommer til kroppen, søvnrytme og dermed også valg af seng. Den seng man sover i, kan nemlig have større betydning for ens søvn, end man lige regner med.

Her får man 5 tips og tricks, man kan bruge, når man skal finde den rigtige seng:

  1. Man må ikke ligge skævt på madrassen. Rygsøjlen skal altså hele tiden være parallel med sengesiden, uanset om man ligger på siden eller fladt på ryggen.
  2. Der er intet værre, end at ligge i en for lille seng. Man bør lægge 20 cm til sin højde, for at få den rette længde på sengen.
  3. Overvej skavanker og behov. Hvis sengen skal fungere som arbejdsstation inden sengetid, eller hvis man har skavanker i ryggen, kan det være en fordel med elevationsseng.
  4. Topmadrassen er vigtig at vælge med omhu.
  5. Ligesom stort set alle andre produkter, holder en seng ikke evigt. Man siger, at en seng gennemsnitligt holder i ti år, før den bør skiftes ud. Det passer også med, at man får andre sengebehov med alderen.

Få hjælp online

Hvis man ønsker mere vejledning til at vælge den rigtige seng, kan man tjekke boxmadrastesten ud. På den måde giver man sig selv de bedste forudsætninger, for at vælge den rigtige seng, og dermed optimere sin søvn.

Del artiklen